dialogterapi

~ Stol på dig selv – lyt til din intuition ~

Livet er for kort og spændende til at leve halvt – lev det helt!
Dit liv – dit ansvar

Formålet i den terapeutiske samtale er, at der bliver lyttet til dig samt at hjælpe dig frem til en mere hensigtsmæssig måde, at forholde dig til din livssituation. Der findes ingen forkerte følelser, forstået på den måde, at det kun er dig der ved hvad du føler, og for dig er de følelser ægte. Mit fokus ligger på dig og din oplevelse af din aktuelle situation. Resultatet vil være at du får indsigt i dine tanker, handlingsmønstre og relationer.

Her vil terapien hjælpe dig til at gøre noget ved din livssituation, hvis det er dét, du vil.

Hvis du er på vej derud, så er der virkelig behov for hjælp og det er her jeg som terapeut kan hjælpe med redskaber til, at du får en bedre og mere udbytterig måde at styrer, uden om faldgruberne og tackle dit liv på en fornuftig vis.

Gør du det i tide, vil det være til gavn for dig selv.

Nogle af de grunde til vi går i terapi er f.eks. at vi:

  • føler os ensom, overset og alene
  • er deprimeret, har ondt i maven, hjertebanken, muskelsmerter eller mistet lysten til sex
  • føler vi laver et dårligt arbejde, er begyndt at små lyve for at dække over ting, vi burde have lavet bedre
  • glemmer at snakke med dem vi holder af og give dem et kram
  • er på vej ud i et misbrug af cigaretter, søde sager, piller, alkohol, hash eller andre eurofuriskestoffer
  • overspiser eller mistet appetitten
  • ikke kan slippe vores arbejde eller overarbejder hele tiden
  • føler et stort tidspres
  • har for store forventninger til os selv og andre

Dialogterapi er en dialog mellem klient og terapeut

Dialogterapi er en samtaleterapi som skaber tryghed og forståelse for klienten samt tillid til terapeuten. Det drejer sig om at få klienten til at føle at denne sidder med en ”ven/veninde” og har en dialog om det der trykker. Så det derved kan blive nemmere at tale om det der er svært.

Dialogterapien er udviklet af Næstved parterapi gennem flere år.

At gå i terapi, er som at gå til lægen eller tage bilen til mekanikeren
Først og fremmest må vi indse at vi bliver nødt til at sige til os selv, ”jeg kan gøre noget ved det”, det kan fx være at læse diverse selvhjælpsbøger, lytte til gode råd fra familie, venner og bekendte, og meget andet. Hvis intet af dette har hjulpet og vi føler at vi har prøvet alt.

Er tiden måske inde til at gå i terapi.

Der er mange grunde til vi går i terapi.

  • dårligt selvværd
  • manglende selvtillid
  • depression / angst / stress
  • fyring fra arbejdet
  • genert- og usikkerhed
  • familie, børn og venner
  • mobning og traumer
  • negative tanker
  • overvægt
  • jalousi og utroskab
  • arbejde og økonomi
  • at være single
  • arbejdsledig eller på kontanthjælp
  • enlige forældre
  • og meget mere

1, 3 eller flere sessioner

Det er meget individuelt hvor mange sessioner, den enkelte har behov for.

Antallet af sessioner afhænger af hvordan og hvor meget der arbejdes mellem sessionerne. De fleste har behov for 5-10 sessioner, andre igen, har kun behov for 3 sessioner før deres liv igen er på rette spor.